סאלי וחכמיה-א.ח.אלנקוה

סאלי וחכמיה – מאת אורי חנניה אלנקוה. –חקר הקהילה

העיר סאלי שבמרוקו, הייתה אחת הקהילות היהודיות המפוארות ביותר וקורותיה מן המרתקות ביותר. שמה יצא והלך לפניה לתהילה, בזכות חכמי העיר ורבניה שנודעו לגדולות, כפי שהדבר יתבאר בס"ד בחיבורי. 

רכי משה אמסלם הקדמון

מהצדיקים הקבורים בבית העלמין הישן ליד נחלת ביבאס. על מקום זה סיפרנו כי נשמעו משם קולות של קריאת תהילים בלילה.

על רבי משה מסופר שירדה להבת אש מן השמים והעלתה אותו השמימה. אשתו נבהלה בחושבה שהבית נשרף וכשהחלה לצעוק, חזרה גופתו למיטה. ביהכנ״ס קרוי על שמו.

ישנה מסורת כי היו המתפללים ומבקשי הישועה הולכים לבית הכנסת הזה בערב ועוברים שם את הלילה בתפילה. בחצות לילה היו רואים את דמותו של הצדיק הקדוש מכוסה בלבן. סימן לכך שנתקבלו בקשותיהם וכי הצדיק שמח שבאים אל בית הכנסת שלו. עפ״י המסורת בסאלי, הצדיק נפטר ב־י״ח בשבט לפני כ- 160 שנה.

ישנו מסמך משנת התרל״ט בו מוזכר שמו של רבי משה אמסלם, יתכן ודובר בו לאחר מותו, או שמדובר בצאצא נוסף הקרוי על שמו.

רבי משה מאמונה

היה חדר בסאלי על שמו של צדיק זה. בחדר הדליקו נרות – כוסות שמן וחולים היו באים לבקש מזור ורפואה מהקב״ה בזכות הצדיקים. לא נודעו פרטים על הרב ועל תקופתו, א״כ קרוב לוודאי שהיה קדמון ונטמן בבית העלמין הישן. רוב המצבות שם נעלמו ונתכסו בעפר.

רבי משה פראנקו

רבי משה קבור בסמוך לרבי יצחק קוריאט. על מצבתו של רבי משה נכתב:

״מצבת קבורת הקדוש המלומד בניסים כמוה״ר רבי משה פראנקו זלה״ה תנצב״ה זכותו יגן עלינו אמץ״. לא נודעו פרטים נוספים עליו ולא על זמן פטירתו של הצדיק הקדמון הזה.

רבי רפאל אלנקאוה

הצדיק שעל קברו משתטחים מדי יום ביומו, גם בתקופתנו, מכל רחבי קהילות מרוקו ובכל שנה באים מקצוות תבל. ההילולא שלו נערכת במקום, באולם מיוחד שנבנה ליד ציונו המפואר, בל״ג בעומר.

נציגי המלך והשלטון המקומי מגיעים גם הם לסעודה. על הצדיק נקרא בפירוט רב בקונטריס ״אור המרפ״א״.

רבי רפאל ביבאס הקדמון

עליו קראנו בפרק חכמי סאלי. טמון בנחלת ביבאס בבית העלמין הישן ונחשב לצדיק בעל מופתים.

רבי שלמה בלחנס (בעל הנחש)

צדיק זה קבור אמנם מדרום לעיר מרקש הדרומית, אך שמו נזכר גם בין צדיקי סאלי. כנראה שהוא מהשדר״ים הקדמונים שהגיעו מארץ ישראל בראש שבעה רבנים שהגיעו למרוקו, על מנת לחזק את הקהילה. עפ״י המסורת, שבעת הרבנים התפזרו ונתיישבו בקהילות שונות, לכן נמצא את מקומות קבורתם באתרים שונים.

גם כאן אעלה את ההשערה המסתברת ביותר, שרבי שלמה בלחנס שהה תקופת מה בסאלי והחדר בו התגורר הפך למקום אגדתי. החדר היה קרוב לחומה, לעיתים היה יוצא נחש מהחומה ונעלם כלעומת שבא, בני הקהילה סיפרו שהיתה זאת התגלות הצדיק.

אם תתמה והלא הנחש הקדמון הוא סמל הטומאה, סטרא דמסאבותא ואיך יתכן שצדיק יבוא בהתגלמות של נחש. תשובה לכך נמצא בזוה״ק שמשה רבינו הינו חיוויא קדישא – נחש קדוש, ״כי זה לעומת זה עשה האלקים״. משה עם י״ג הוי משיח כמנין נחש.

רבי שלמה טמון בעמק האוריקה המדהים ביופיו.

הירשם לבלוג באמצעות המייל

הזן את כתובת המייל שלך כדי להירשם לאתר ולקבל הודעות על פוסטים חדשים במייל.

הצטרפו ל 227 מנויים נוספים
מרץ 2014
א ב ג ד ה ו ש
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
רשימת הנושאים באתר