עליית צפרו.תרפ"א .1921. יעקב וימן

 

עליית צפרו – תרפ"א – 1921 – יעקב וימן

ותהליך קליטתה בארץ ישראלצפרו עלייה 1921

עבודה סמיניורית בהדרכת ירון צור

במסגרת הקורס :

ציונות ועלייה מצפון אפריקה

תשרי תשמ"ז – אוקטובר 1986

המביא לאתר : אלי פילו

באדיבותו של מר יעקב וימן

ד. התארגנות עולי צפרו בירושלים

בהתארגנותם של עולי צפרו בירושלים החלה בהקמת בית כנסת וחברת " זוהר " שחבריה נפגשו בכל מוצאי שבת בבית משפחה אחרת כדי ללמוד מספר הזוהר הקדוש. יוצאי צפרו הצטרפו לועד עדת המערבים שהוקם בירושלים עוד בשנת 1860 ופעלו במסגרתו.

אחד הפעילים היותר חשובים בועד זה היה יצחק צבע שאף כיהן כמזכיר הועד עד לפני שנים מעטות. הוא מספר על ניסיונות ראשונים מצד עולי צפרו לשכנע את עדת המערבים להקים " חברה קדישא " נפרדת ועצמאית מזו של העדה הספרדית. . ניסיונות החלו זמן קצר לאחר הגיעם ארצה כאשר נפטר אדם מכובד בשם חיון, חבר בעדה המערבית, וחלקת הקבר שהוצתה עבורו הייתה במקום לא מכובד. ניסיונות אלו נכשלו ורק בשנת 1928 הצליחו להביא להקמת " חברה קדישא " של עדת המערבים הפועלת עד עצם היום הזה.

לועד העדה היה תפקיד חשוב בייצוג העולים כלפי המוסדות השונים, הוא שימש נקודת מפגש למאבקים פוליטיים עם המפלגות השונות – ועל כך אעמוד בהמשך – אולם שימש גם כמשענת לעולים הנאבקים על קליטתם. באחד ממכתביו מפרט לייבוביץ את רשימת העולים אשר קיבלו מלשכת העלייה מצות לחג הפסח ומוסיף " המספרים מוסרים כי בין 989 הנפשות אשר קיבלו מאיתנו מצה היו רק 77 נפשות של אשכנזים…..הודות לעדה המערבית, שחילקה בעצמה למהגרים הזקוקים ששייכים לעדתם, יכולנו בדוחק רב להסתפק בסכום שנועד עבר זה…..

ובמכתב אחר פונה לייבוביץ לחבר גבריאל בעדה הספרדית : " בזה הנני בא להזכירו ולעוררו, כי עוד היום ישתדל ויפעל על הועד הספרדי כי ימסרו את ששת הבתים הנמצאים בשכונת " שמעון הצדיק " העומדים ברשותם להמגרים…קשה היא שאלת הדירות ואם ישנם חדרים פנויים אצלכם….ומועד הספרדים עונים ללייבוביץ’ כי לא יוכלו לקחת על עצמם עזרה בכספים ודיור למהגרים והם חושבים כי זהו תפקידה של שלכת העלייה ( שהוא עומד בראשה ) לפחות בשנה הראשונה לאחר העלייה. לעומת זאת הם פתחו באחרונה בית תבשיל חדש לנוחות העולים…….

להתנהגותם של יוצאי מרוקו בישראל היה היבט פוליטי. עולים אלו היו ברובם העלי אוריינטציה צרפתית. בארץ ישראל שלטה בריטניה וידועה הייתה היריבות והתחרות בין שתי המעצמות אלו על רכישת " קולוניות " ותמיכת אנשים במדיניותן. יוצאי מרוקו טרחו להשתתף בחגיגות אשר נערכו בקונסוליה הצרפתית לרגל חג ה-14 ביולי.

לא היה זה אירוע הראוי לציון מיוחד לולא פורסמה בעיתון רשימת הנציגים היהודים אשר הגיען לברך את הקונסול הצרפתי ליום חג השחרור הצרפתי 14 ביולי……

הירשם לבלוג באמצעות המייל

הזן את כתובת המייל שלך כדי להירשם לאתר ולקבל הודעות על פוסטים חדשים במייל.

הצטרפו ל 227 מנויים נוספים
ינואר 2015
א ב ג ד ה ו ש
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
רשימת הנושאים באתר