الجهاد وكراهية اليهود-ג'יהאד ושנאת יהודים

ג'יהאד ושנאת היהודים – מתיאס קונצל.

על שורשיה הנאציים של מתקפת 11 בספטמבר.

אירועי 11 בספטמבר 2001 התקבלו בעולם בדרכים שונות ומנוגדות. נוסף על ההלם שזורע הטרור, הלכה והתבססה פרשנות הרואה בכל אירוע " אנטי אימפריאליסטי, שבו עומדת ארצות הברית המרושעת מן העבר האחד, ומולה ניצבת פעולת התנגדות מובֶנת, גם אם מוטעית, של חלשים. 

אולם לצד היותה תנועה דתית, האחיגהאד ושנאת היהודיםם המוסלמים הייתה גם תנועה פוליטית מהפכנית, ובמובנים רבים תנועה חלוצית. זה היה הארגון האיסלאמי הראשון שהצליח להכות שורש בערים הגדולות ולהתבסס כתנועת המונים. שלא כמו רפורמטורים אחרים מהזרם הסלפיסטי, אל־בנא לא היה אליטיסט אלא פופוליסט ואיש שטח. ״האחים״ הציגו עצמם כמייצגי האינטרסים של מעמד הפועלים במאבקו בעריצותם של זרים ובבעלי מונופולים. הם הקימו ועד למען המובטלים, נאבקו נגד העסקתם של עובדים בריטים, וניסו ליצור אחדות אינטרסים בין הון מצרי לעבודה מצרית. בכל מקום במצרים שבו חסרו בתי חולים, מרפאות או בתי ספר, מילאו האחים את החלל. הם הציעו הלוואות לנזקקים והקימו מיזמי תעסוקה למובטלים. כך יכלו להציב חלופה לניצול שהיה נהוג במקומות עבודה אחרים, חלופה שתפגין את יתרונותיה של כלכלה בנוסח האיסלאם.

זאת ועוד. ״האחים״ היו התנועה האיסלאמיסטית הראשונה שהחלה לבנות בשיטתיות מעין ״אינטרנאציונל איסלאמיסטי״. התנועה גייסה סטודנטים זרים שלמדו בקהיר כדי ליצור שלד של סניפים בארצות אחרות במזרח התיכון, בהן לבנון(1936), סוריה(1937) ועבר הירדן(1946). בשנת 1940 היא הקימה את ״ועדת פלסטין והעולם המוסלמי״, שכללה את ועדת המזרח הקרוב (העולם הערבי ואפריקה, טורקיה ואיראן), את ועדת המזרח הרחוק (אפגניסטן, טורקמניסטן, סין, הודו, אינדונזיה ויפן) וכן את ועדת אירופה. מטה האחים בקהיר הורחב כך שיוכל לשמש מקום מפגש מרכזי לנציגים מהעולם המוסלמי כולו.

מה היו הנקודות העיקריות בתכנית המהפכנית של האחים? התנועה, שלכשעצמה הייתה מאוגדת היטב סביב מנהיגותה, דרשה לפזר את כל המפלגות ולבטל את הדמוקרטיה הפרלמנטרית, ובמקום זאת לכונן מדינה ״אורגנית״, ח׳ליפות שחוק ה״שריעה״ נוהג בה. מכל הזרמים הפוליטיים התנגדו האחים במיוחד למפלגה הקומוניסטית, והוקיעו אותה כמפלגה ״זרה״. כשגברה השפעתה של המפלגה הקומוניסטית, בשנת 1946 הקדישו האחים בעיתונם טור יומי ל״מלחמה בקומוניזם״, החדירו למפלגה זו סוכנים מהשירות החשאי של האחים, והסגירו כמה מחבריה למנגנוני הביטחון של המדינה.

בחזית הכלכלית קרא הארגון לאסור על הריבית, וניהל תעמולה למען אחדות אינטרסים בין העבודה ובין ההון. עסקי המימון וההון נושא הריבית, שנתפסו כצד המסתורי והמופשט של הקפיטליזם, הוכרזו שורש כל רע, אך בו־בזמן היללו האחים את מה שנראה כביטויים הממשיים של הקפיטליזם: מכונות, בתי חרושת ומוסר עבודה. יותר מכך: השימוש במדע ה״מערבי״ ובטכנולוגיה המתקדמת ביותר תואר בתעמולת האחים כתנאי מוקדם לעליונות צבאית ולכינון משטר איסלאמי עולמי. המצע הכלכלי שהציגו האחים בשנת 1952 כלל את הדרישות הבאות:(1) איסור על ריבית ועל סחר בניירות ערך;(2) הלאמת משאבי הטבע;(3) תכנית תיעוש מהיר, עם עדיפות לתעשיות צבאיות ולענפים שחומרי הגלם הנחוצים להם מצויים במצרים;(4) הלאמת הבנקים;(5) רפורמת מקרקעין, שבמסגרתה יופקעו קרקעות מבעלי אחוזות גדולות;(6) ביטוח לאומי לעובדים ולמובטלים.

אולם בראש סדר היום של האחים המוסלמים עמדו לא שאלות המשטר והכלכלה, אלא המאבק נגד הפיתויים החושניים וה״חומרניים״ של העולם הקפיטליסטי ושל העולם הקומוניסטי. עוד בהיותו רך בשנים, בן 13, ייסד אל־בנא המתבגר ״אגודה למניעת האסור״.

זוהי, אכן, התמצית של מה שהאחים המוסלמים היו ועודם: קהילה זכרית קנאית, שעיקר דאגתה למנוע את כל החטאים הגופניים והמיניים האסורים על פי פרשנותם לקוראן. חתימת ידם ניכרה במיוחד כשמפעם לפעם הם העלו באש מועדוני לילה, בתי בושת ובתי קולנוע. מוסדות כגון אלו היו תמיד בעיניהם פרי של השפעה יהודית.

הירשם לבלוג באמצעות המייל

הזן את כתובת המייל שלך כדי להירשם לאתר ולקבל הודעות על פוסטים חדשים במייל.

הצטרפו ל 227 מנויים נוספים
יולי 2013
א ב ג ד ה ו ש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
רשימת הנושאים באתר